Átvilágítva a ruhaipari folyamatokat mára már sokan belátták, hogy baj van, a fast fashion kínálta ruhaáradat rengeteg problémát szül, rendszere fenntarthatatlan. A környezettudatos öltözködés ezzel szemben együtt jár a lassulással, a mérlegeléssel, az életmódunk átalakításával. Ez a változás pedig nagyon felszabadítóan hat. A könyv célja, hogy segítsen az első lépésekben: hogyan tegyük fenntarthatóbbá a ruhatárunkat, milyen megoldások léteznek jelenleg, milyen fordulópontokra számíthatunk a jövőben.
"A változáshoz nem kell sok dolog, de egy kicsit mindenkire szükség van. Ha te is úgy érzed, hogy az egyénnek nagy szerepe van abban, hogy jelenlegi felpörgött világunk kicsit lelassuljon, alakítsd át az öltözködési szokásaidat lépésről lépésre! Változtass ott, ahol tudsz! Óriási erő van az egyén kezében, azaz a te kezedben. Élj vele és használd ki!"
Mengyán Eszter
A szerzőről:
2016 áprilisában több olvasmányélmény, dokumentumfilm (The True Cost), megrázó Instagram- és Facebook-poszt miatt döntött úgy, hogy a ruházkodás témakörén belül a tudatos ruhavásárlás, az ökodivat, a fenntarthatóság témájával kezd behatóbban foglalkozni, és még ebben az évben elindította a Holy Duck! Instagram-oldalt, majd nem sokkal később az azonos nevű blogot és a Facebook-oldalt.
Ezek után 2016 októberétől 1 évig nem vásárolt ruhákat, a folyamatot pedig részletesen dokumentálta.
2018 óta szín- és stílustanácsadóként is dolgozik.
Miről szól a könyv?
Próbáltam az elmúlt években érkezett olvasói kérdéseket, a ti kérdéseiteket sorvezetőnek használni, és lépésről lépésre vezetni benneteket a környezettudatosabb ruhatár kialakítása felé. Emellett számtalan emléket, élményt osztok meg a ruháimmal kapcsolatban. Elmesélem, nekem miért jelentett önismereti utazást az elmúlt öt év, és hogyan kerültem sokkal közelebb saját magamhoz csak azzal, hogy a fenntarthatóbb ruhatár kialakításával foglalkoztam. Röviden: erről szól a könyv. - írja blogján Eszter.
Emellett találunk még a könyvben szakemberekkel készült interjúkat:
- Csernák Zsófia, a Vintage shop Práter budapesti vintage üzlet üzletvezetője.
- Cserta Szandra, aki az ország egyik első otthonszervezési tanácsadójaként 2017-ben hozta létre a Kívül Belül Boldogság nevű, rendszerezéssel kapcsolatos vállalkozást, amely ma az otthonszervezést és rendszerezést segítő edukációs honlapként és webáruházként is üzemel.
- Csizmadia Máté pszichológus, agrárközgazdász, a Zöld Pszichológia blog főszerkesztője.
- Dévényi Sára, a Palanta ruhakölcsönző startup alapítója.
- Füzes Eszter, a legendás USE Unused divatmárka egyik alapító-tervezője volt, és szerintem mindent elért, amit hazai színtéren elképzelhetett. A brand megszűnése után jelmeztervezőként, stílustanácsadóként dolgozik.
- Hajgató Sára, festőnövényszakértő, a Botanika márka alapítója.
- Hegedűs Zsanett alapanyag szakértő, bespoke tervező, aki személyre szabott ruhákat, egyedi ruhadarabokat készít.
- Herendi Kata pszichológus, a Pszichoforyou online pszichológiai magazin vezető szerkesztője
- Katona Dóra Julis fenntarthatóság fókuszú textiltervező, aki „Ruhajavítás alapok” néven tart workshopokat 2017 óta.
- Majoros Zsuzsa, a Varróház megálmodója, és Varrás (nem csak) kezdőknek! kifejezetten hobbivarrónőket tömörítő Facebook-csoport alapítóadminja.
- Nagy „Ökoanyu” Réka újságíró, szerkesztő, podcaster, véleményvezér a legjobb értelemben, környezettudatos háztartással kapcsolatos könyvek szerzője, a mosás szerelmese.
- Sáhy Gábor, a Cseriti Bolthálózat stratégiai vezetője, akivel kifejezetten a ruhákról beszélgettem, amivel a Cseriti eredetileg nem is szeretett volna foglalkozni.
- Szentesi Réka történész, divatkutató, aki tizenöt éve foglalkozik divattörténettel, valamint lassan egy évtizede a fenntartható divattal.
- Szilágyi-Csüllög Mónika marketingszakember, aki jelenleg az ELTE Pszichológiai Doktori Iskolában kutatja a fenntartható divat fogyasztói elfogadását. Emellett a Budapesti Metropolitan Egyetem Fenntartható divatmárka menedzsment képzésének vezetője.