Venni vagy nem venni? Ez itt a kérdés...
Ám a zöld aktivisták által életre hívott és mára nemzetközivé vált „Ne vásárolj semmit Nap” nemcsak a túlfogyasztás elleni jelképes üzenet; az óriási kedvezményekkel gyakran meggondolatlan impulzusvásárlásra ösztönző „Black Friday” eseményeit is igyekszik más látószögbe helyezni.
Az Amerikából útnak indult „Fekete Péntek” hagyományosan a karácsonyi bevásárlási szezon kezdete. Hatalmas leárazásaival világszerte tömegeket inspirál arra, hogy – sok esetben, ha kell, ha nem – újabb termékeket szerezzenek be; s a valós szükségletektől eltávolodva gyakran felesleges árucikkekkel, használati eszközökkel térjenek haza az üzletekből. Mostanra már mi magyarok is komoly összegeket költünk el ezen a napon.
A „Ne vásárolj semmit Nap” arra próbál rámutatni, hogy életmódunk, fogyasztási szokásaink jelentős mértékben befolyásolják a természet és a környezet állapotát, s hogy döntéseink szoros összefüggésben állnak a bolygónkon zajló változásokkal. Hiszen a boltok polcaira kerülő minden egyes termék előállítása, csomagolása, kontinenseken át történő utaztatása, tárolása, árusítása óriási mennyiségű energia és nyersanyag felhasználásával, hulladék keletkezésével, légszennyezéssel, a biodiverzitás és az élőhelyek csökkenésével jár. Minél több terméket vásárolunk tehát, annál nagyobb mértékben járulunk hozzá mi magunk is a környezet szennyezéséhez - és közvetve - az élővilág hanyatlásához.
Fogyasztóként hozott döntéseink hatással vannak bolygónk természeti értékeire is
Mielőtt tehát belevetjük magunkat a mindenkori kedvezmények, hipermarketek és plázák világába, érdemes néhány dolgot előre végiggondolni.
Tervezzük meg a vásárlást!
A csábító akcióknak és a hétköznapokban szinte mindenhol jelenlévő, kikerülhetetlen reklámdömpingnek is köszönhetően az emberek többsége általában nem tervezetten vág bele a beszerzésekbe. A jó öreg bevásárló lista a múlté, a(z) – impulzusvásárlást megalapozó – pillanatnyi vágy pedig túl sokszor írja felül a valós szükségleteket. Így esik meg, hogy bár villanykörtéért indultunk el, a ruhaosztályon szembejövő akciós pulóver is a kasszánál köt ki. Készüljünk tudatosan a bevásárlásra, jegyezzük fel előre, mit szeretnénk megvenni!
Biztosan szükségem van egy újabb darabra?
Mikor a boltban kószálva szemezgetünk a kínálat végtelen tengerében, s egy újabb engedményes árú - vagy más okból ellenállhatatlannak tűnő - terméket emelünk le a polcról, tegyük fel magunknak a kérdést: ezt valóban nem tudom nélkülözni? Szükséges vagy épp most csak nagyon szeretném? Ha kicsit elmerengünk rajta, hány táska, cipő vagy szerszámgép vár ránk odahaza, akkor könnyen kiderülhet, hogy valójában nem kell még egy további darab a már meglévő gyűjteménybe.
Biztosan használni fogom?
Kivel ne fordult volna elő, hogy a pillanat hevében megvásárolt használati eszközt, ruhadarabot, varázslatos kínai kütyüt végül egyetlenegyszer sem használta? Mielőtt a kosárba tennék, mérjük fel gondolatban, hogy valóban ki tudjuk-e használni a kiszemelt árucikket a hétköznapok során, vagy esetleg esélyes, hogy néhány éves kényszerpihenő után a háztartásunkból vadonatúj állapotban kerül majd a legközelebbi hulladéklerakóba?
Ha tudatosabb fogyasztóként beszerzéseinket átgondoltan intézzük, s csak a valós szükségleteinket szem előtt tartva indulunk el az üzletekbe, nemcsak a pénztárcánk jár majd jobban, de ezzel egyéni szinten sokat tehetünk a környezet és a természet védelméért is.