Máj
04
2011
00:00
Máj
04
2011
00:00
Tudatos termelés, tudatos fogyasztás
Az élelmiszeripar fenntarthatóságát ösztönzi, ezzel hozzájárulva az éhezés és a szegénység elleni küzdelemhez. Több mint 1300 céggel van kapcsolatban a világ 60 országában. Ez a Fairfood International.
Elsõ hallásra mindenkinek a Fair Trade ugrik be, pedig nem ugyanaz a kettõ. A Fairfood célkitûzései között elsõ és legfontosabb az élelmiszeripari és italgyártó cégek termelésének, kereskedelmének fenntarthatóvá tétele, illetve az ilyen irányban történõ lépések elõsegítése, támogatása. Ezen túl célként tûzték ki a szegénység és az éhínség elleni harcot. A Fairfood ösztönzi a cégek döntéshozóit, hogy olyan döntések mellett tegyék le a voksukat, amelyek nem csak megvalósíthatók, de valódi eredmények elérésére is alkalmasak. Ideológiája szerint a környezet érdekében tett változtatások, fejlesztések pozitív fogyasztói vélekedést eredményeznek, ami pedig marketing értékkel bír. Ez az, amiért a cégeknek, a termelõknek és a kereskedõknek egyaránt megéri cselekedni.
Az adó is felelõsségvállalás
A Fairfood a szektorban dolgozó cégek adózási, vagy inkább nem-adózási, adó-elkerülési szokásait is szeretné megváltoztatni. A fejlett országok vállalatai ugyanis adóparadicsomok beiktatásával szabadulnak meg adóterheiktõl. A joghézagok következtében a fejlõdõ országok legalább 284 milliárd dollár adójövedelemtõl esnek el évente. A vállalati felelõsségvállalás több, mint a gyerekmunka felszámolása és a zöld energia. Az adóelkerülés szintén egy fontos pont. Az adóparadicsomok ellen azonban nem egyszerû felvenni a kesztyût, mivel a pénz pillanatok alatt kerül a termelés helye szerinti országokból adóparadicsomokon át a cég székhelyére.
Itt a banán, hol a banán
Az Ecuadorból az EU-ba utazó banán papíron egész más utat tesz meg. A gyümölcs postafiók cégeken keresztül, virtuálisan adóparadicsomokba kerül, például a Bahamákra. Egy gyümölcsös cég az adója 25%-át képes „megspórolni” így, amit ellenkezõ esetben a termelõ országban fizetne be. A fejlõdõ ország pedig elesik a neki járó adóbevételtõl azoknak a cégeknek a javára, akik az õ területeirõl származó termékekbõl húznak busás hasznot.
"Nézz szembe azzal, amit megeszel”
A „Face your food” videókampány a világ minden táján megszólítja az embereket. A figyelemfelkeltés célja rádöbbenteni a fogyasztókat arra, hogy közösen komoly befolyást gyakorolhatnak az élelmiszeriparra. A kampányhoz bárki csatlakozhat! A kisfilmet, amely bemutatja, hogyan eszel meg egy banánt/almát/tojást visszapörgetve, lelassítva teszik fel a honlapra a kampányvideók közé. Érdemes megnézni – és akár hozzá is tenni! - írja a Kukabúvár magazin.