Még néhány év és leáldozik a fosszilis üzemanyagok kora?
Még nyolc év és eladhatatlanná válnak a benzin és dízel meghajtású járművek; a teljes szárazföldi közlekedés elektromos alapokra tér át. Mindez az olajárak zuhanásához és a kőolajipar teljes átalakulásához vezet.
Ez az érdekfeszítő és egyszersmind futurisztikus előrejelzés a Stanford Egyetem közgazdászától, Tony Sebatól származik. Az “Újragondolt közlekedés 2020-2030” (Rethinking Transportation 2020-2030) címet viselő, most publikált tanulmánya meglehetősen gyorsan terjed zöld körökben, míg az ipar aggodalommal fogadta.
A tanulmány az elektromos járművek gyors elterjedését vetíti előre.
Seba véleménye szerint az emberek tömegesen váltanak majd önvezető elektromos meghajítású járművekre, melyek fenntartása tízszer olcsóbb is lehet, mint a fosszilis üzemanyagokkal futó hagyományos társaiké, várható élettartamuk pedig 1,6 millió kilométer. Elsőként a külvárosokban jelennek meg, onnan terjednek tovább. A tanulmány rámutat arra is, hogy hamarosan nehezebb lesz benzinkutakat és belsőégésű motorokat javító autószerelőket találni; sőt a hagyományos autókereskedések is eltűnhetnek 2024-re. A kutatás szerint rövidesen előtérbe kerülnek az önvezető járművek; azaz amint megfelelő adatok támasztják alá, hogy ezek a modellek biztonságosabbak, mint az emberek által vezetett közlekedési eszközök. A használt autók értéke csökkenni fog, és fizetni kell majd az elavult autók kezeléséért, ártalmatlanításáért is.
A nagy autóipari cégek sem számíthatnak sok jóra, ha nem alkalmazkodnak időben az új helyzethez és az új igényekhez. A nyersolaj hordónkénti ára hosszútávon 25 dollárra esik vissza. A Ford, a General Motors vagy a német autóipar egzisztenciális fenyegetettségükből fakadóan vagy elektromos járművek gyártásra fókuszálnak vagy újratervezik önmagukat - önvezető járművek szolgáltatóiként - a nagy autómegosztók mintájára. Az autógyártás üzletága gyökeresen megváltozik, hisz a gépjárművek soron következő generációja már lényegében „kerekeken guruló számítógép” lesz.
Seba szerint a fordulatot nem az éghajlatvédelemmel összefüggő politika, hanem maga a technológia hozza el. A piaci erőviszonyok olyan sebességgel mozgatják és hajtják előre az eseményeket, amekkorára a világ kormányai nem lennének képesek. A közgazdász professzor megfogalmazásában a közlekedés történelmének egyik valaha volt leggyorsabb és legdrasztikusabb átalakulását éljük meg éppen.
Seba becslése alapján a fordulópont a következő két-három évben fog bekövetkezni, amikor az elektromos járművek akkumulátorainak hatótávolsága meghaladja a 320 kilométert, és az elektromos autók ára az USA-ban 30 ezer dollárra csökken. 2022-ig az alacsony kategóriás modellek ára 20 ezer dollárra esik vissza. „A költséggörbe alapján 2025-ig világszerte minden új, kerekeken guruló gépjármű - minden új autóbusz, autó, traktor, teherautó – elektromos meghajítású lesz” – jelentette ki a közgazdász. A globális olajigény 2030-ra napi 70 millió hordónyira csökken; a közúti közlekedés kőolajigénye napi 8 millió hordóról 1 millióra esik vissza. A jármű- és olaj ellátási láncok jelenlegi 10 milliárd dolláros éves bevételeiben szintén drámaian zuhanás következik be.
Lesznek szakértők, akik vitatni fogják Seba álláspontját, s valóban számos tényező befolyásolhatja az átalakulás folyamatát. Ugyanakkor nem téveszthetjük szem elől azt sem, hogy a közgazdász professzor meglátásai összhangban vannak a világ számos pontjáról – és különféle területekről – érkező előrejelzésekkel. A technológiai fejlődés megállíthatatlan.
Forrás illetve további részletek ezen a linken olvashatók, a tanulmány anyaga pedig itt található.
© Zöldbolt 2017