Közösségi bringatároló, "letekert" villanyszámla...
"Budapest, kerékpáros szempontból hasonló, ha nem jobb adottságokkal rendelkezik, mint Bécs” – indokolta a Cycling Affairs kiállítás fontosságát Böszörményi-Nagy Gergely, a Design Terminál főigazgatója megnyitó beszédében. Pedig az ingyenesen látogatható tárlaton látható elképzeléseket eredetileg az osztrák fővárosba álmodták tervezőik, de azok teljes mértékben megállnák a helyüket Budapesten is.
A Cycling Affairs ötletgazdája eredetileg a bécsi departure kreatív iroda, de a Kultúrgorilla kezdeményezésére most a magyar bringaszimpatizánsok is kedvükre böngészhetnek a tervek között. A kiállított ötletek között volt ugyan olyan, ami hazai viszonylatban még elég futurisztikusnak hat, de az innovatív pályázatok közül néhányat akár már holnap is igénybe vennénk. Azt, hogy a bicikliskultúra néhány év alatt az undergroundból a mainstream vonalba került a városfejlesztés területén, mi sem bizonyítja jobban, hogy míg néhány éve az aktuális Critical Masst is sokan ellenszenvvel fogadták, addig most a város központjában nyílik menő design kiállítás, a Budapest Közlekedési Központ (BKK) támogatásával. A Kultúrgorilla, a Design Terminál, és a BKK közös szervezésű projektje május 25-ig várja azokat, akik a fenntartható városfejlődés kulcsát a kerékpárban látják.
Üresen álló helyiségből bringaközpont
Nem véletlen, hogy az első díjat a Bécsi Kerékpár Kooperatíva nyerte el. A terv két legyet üt egy csapásra: üresen álló üzlethelyiségeket és lakásokat telít meg élettel, illetve a bringájukat féltők biztonságérzetét is jelentősen növeli. A pályázat leírása az osztrák fővárosról szól, de abban könnyen Budapestre ismerhetünk: „Bécsben számtalan utcai, földszinti üzlethelyiség áll szabadon. Egy ésszerű hálózattal ezek közül a helyiségek közül néhány a Bécsi Kerékpár Kooperatíva tagjává válhat.”
Az ötlet lényege, hogy az üresen álló tereket bringatárolóvá és bringaszervizzé alakítják. Ezekbe a helyiségekbe csak az arra jogosultak léphetnének be, a kerékpárok biztonságára még kamerák is felügyelnének. A Kooperatíva helyszínein nemcsak biztonságban tudjuk, hanem akár rendbe is tehetjük, hiszen szerszámok és tisztítóeszközök is várják a betérőt. A hálózat térképét, a rendelkezésre álló helyeket és szerszámokat egy mobil alkalmazás segítségével követhetik nyomon a tagok.
A Kooperatíva tehát egy mindig segítőkész bringaszerviz és egy laza klubhelyiség ötvözete. Mindez egy olyan városban, ahol a többség azért nem száll biciklire, mert fél annak ellopásától. És hát legalább egy üresen tátongó, lerobbant, földszinti üzlethelyiséget szinte minden budapesti lakos kapásból tud mondani.
15 perc hírnév a megtett kilométerekért
A Cyclingpublic-ra keresztelt kezdeményezés egyszerre szellemes és környezettudatos. „Minden kilométer számít” – szól a pályázat jelmondata. A Cyclingpublic lényege, hogy minél nagyobb távolságot teszünk meg kerékpáron, annál több kedvezményre leszünk jogosultak: olcsóbban vásárolhatunk, koncert-, színházjegyeket nyerhetünk, sőt még villanyszámlánkat is jelentősen mérsékelhetjük. A letekert távolságot egy a bringára szerelt műszer méri, a megtett kilométerek pontokat érnek, végül az összegyűlt pontokat különböző kedvezményekre használhatjuk fel. Sőt, a legnagyobb távolságot két keréken teljesítő, „a hónap bringása” cím büszke birtokosa 15 perc tapsot kap élő televíziós adásban.
Az ötlet ereje abban rejlik, hogy nem csak a biciklis társadalomban uralkodó fiatalokat mozgatná meg: az olcsóbb élelmiszerért vagy egy éves fürdőbérletért még az idősebbek is bizonyára bringára pattannak. A pályázat leírása szerint a Cyclingpublic egy új típusú társadalmi szerződés a város és lakói közt: a bringára váltók élhetőbb és környezettudatosabb hellyé teszik a várost, cserébe a város vezetése olcsóbb szolgáltatásokkal jutalmazza meg őket.