Hulladékmentes összefogás Freiburg kávézói között
A Freiburg Cup egy visszaváltható kávéspohár, amit BPA-mentes polipropilén műanyagból gyártanak a város közelében. 2016 novemberében indult a kezdeményezés mintegy 100 helyi üzlet részvételével, melynek keretében 1 eurós letéti díj ellenében egy újrahasználható pohárban adják az elviteles kávét. Ezeket pedig programban résztvevő bármely üzletben visszaválthatják. A program elképesztő sikerrel járt az első évben, és már számos másik német város is érdeklődik a program bevezetése iránt.
A Freiburg Cup weboldalán található gyakori kérdésekből kiderül, hogy miért is olyan fontos ez a probléma: a németek óránként 300.000 pohár kávét isznak, ami évente 2,8 milliárd kávéspoharat jelent. Ezeket átlagosan 13 percig használják, mielőtt kidobják, ráadásul újrahasznosításuk igencsak problémás, mert többféle anyagból állnak. A papírt polietilén réteggel teszik vízhatlanná, amit a legtöbb újrahasznosító üzem nem tud kezelni. És akkor még nem is beszéltünk arról a rengeteg erőforrásról, ami a gyártáshoz szükséges: 43.000 fa, 1,5 milliárd liter víz, 320 millió kWh áram, 3000 tonna kőolaj. Az eldobható poharak 40.000 tonna szemetet jelentenek.
Ha a kávézóláncok nem hajlandóak változtatni ezen, akkor az embereken a sor. Ezesetben a városi önkormányzat tette meg a lépést, bebizonyítva, hogy igenis léteznek használható, kreatív, zöld megoldások ezekre a problémákra.
A kezdeményezés legfontosabb partnerei a kávézók és pékségek, melyek elviteles kávét árulnak. A résztvevő üzletek felismerését segíti az ajtókra kihelyezett zöld matrica. Az éttermek elmossák a poharakat, melyeket mintegy négyszáz alkalommal újra lehet használni. A vásárlók választhatnak az eldobható és az újrahasználható opció között. A poharak mosását az üzletek oldják meg, egyedül a fedők eldobhatóak, de ezeket könnyebb újrahasznosítani. A program költségeit a városi önkormányzat állta, és ha egy pohár tönkremegy, vagy kiesik a rendszerből, akkor a gyártó pótolja. A résztvevő vállalkozások számára nagy előny, hogy nagyobb eséllyel választják őket a környezettudatos vásárlók, és a szeméttermelésük is csökken, valamint nem kell olyan sok eldobható poharat beszerezniük.
A poharakat gyakran olcsó szuvenírként magukkal viszik a turisták, így 15%-kal csökkent számuk az első évben, de ahogy Gerda Stuchlik, környezetvédelmi biztos mondja, ezzel semmi probléma: „Örülünk annak, hogy ezek a poharak hírét viszik az ötletnek.”
Forrás: TreeHugger, Remondis Aktuell