Gazdaságélénkítő hatása van a kerékpározásnak
Ennek egyik fő oka, hogy mivel egyszerre csak kevés dolgot tudnak vásárolni, többször visszatérnek egy adott boltba, így többször „elcsábulnak”, azaz gyakrabban fordul elő velük, hogy mást is megvesznek, mint ami a bevásárlólistájukon szerepel. Vagyis ők „jobb” impulzusvásárlók.
Másrészt a kerékpárosokra általánosságban igaz, hogy nemcsak fizikálisan, hanem szociálisan is aktívabbak, gyakrabban ülnek be sörözőkbe, éttermekbe, mint autós társaik, és jó, összetartó közösséget alkotnak.
Íme, néhány számszerű bizonyíték, hogy a kerékpározók komoly üzleti potenciált jelenthetnek:
- A kerékpárral közlekedők többet költenek havonta. Egy Portlandben készült friss kutatás szerint a kerékpárral érkezők többet költenek havonta a bárokban és éttermekben (75,66 dollárt), mint az autóval érkező vendégek (68,56 dollárt). A New York-i 9th Avenue kerékpárút mellett található üzletek 49%-os növekedést értek el, míg Manhattanben átlagosan mindössze 3%-kal nőtt az eladások száma 2012-ben.
- Egyre több amerikai fiatal dönt a kerékpározás mellett. (A Critical Mass tapasztalatai alapján ez a trend Magyarországon is tetten érhető.)
- A kerékpározás támogatása, a kerékpárbarát helyek elszaporodása nemcsak a kereskedőknek, hanem az ingatlantulajdonosoknak is jól jöhet. Egy Indianapolis-ban készült tanulmány szerint azok az ingatlanok, amelyek egy-egy kerékpárúttól kevesebb mint 50 méterre találhatók, 8800 dollárral többért értékesíthetők. A Monon Trail (egy 26,9 km hosszú kerékpáros és gyalogos útvonal Indianaban, amelyet naponta kb. 4000 ember használ) közelében (800 méteren belül) található ingatlanokért pl. átlagosan 11%-kal kérhetnek többet a tulajdonosok, mint a kerékpárúttól távolabb eső ingatlanokért.
A nemzetgazdaságra is pozitív hatással van:
- A kerékpár ipar évente összesen 6 milliárd dollárral járul hozzá az amerikai nemzetgazdasághoz, becslések szerint a tovagyűrűző (spillover) hatása pedig akár 133 milliárd dollár is lehet.
- A Politikai Gazdasági Kutatóintézet kutatói szerint a kerékpáros és gyalogos infrastruktúra kiépítése közel 50%-kal több munkahelyet teremt, mint az autóút építés.
És most lássunk egy konkrét példát
Amikor 2008-ban Pat Brown Memphisben megnyitotta galériáját, eleinte csak abban reménykedett, hogy valahogyan sikerül átvészelnie a válságot. Csatlakozott ahhoz a közösséghez, amely a zajos és forgalmas sugárút helyére egy lassúbb, mégis nyüzsgő művészeti negyedet álmodott meg.
Aligha sejtette, hogy a kerékpárosok megnyerésével minden gondja elszáll. Mégis nagyon tetszett neki az ötlet, hogy fessenek fel ideiglenes kerékpárutakat, és szervezzenek egy nagy fesztivált: élő zenével, tánccal, utcai árusokkal és gyermek kerékpáros bemutatóval. A kezdeményezéshez megszerezték a városvezetés támogatását is.
A 2010-ben megrendezett másfél napos rendezvény (minden várakozást felülmúlva) 15.000 látogatót vonzott, a kerékpárosok pedig az eseményt követően birtokukba vették az ideiglenesen felfestett kerékpársávokat. A fesztivál óta 15 új üzlet nyílt, 30 ingatlant felújítottak és számos befektető érkezett. A környék lelassult, az új vevők többnyire két keréken érkeznek.
Nem Memphis az egyetlen város, ahol a városvezetők és a privát szektor képviselői felfedezték a kerékpározásban rejlő potenciált. Számos példával találkozhatunk már Amerika-szerte, ahol a kerékpárbarát gondolkodásmód és az erre irányuló fejlesztések fellendítették egy-egy vállalkozás, városnegyed/város életét és gazdaságát.
A példák tanulmányozása során az alábbi következtetésekre juthatunk:
- Kerékpárút mellett, kerékpárutak találkozásánál érdemes vállalkozást indítani, kávézót, éttermet nyitni.
- Kerékpártároló közelsége, saját kerékpártároló jelentősen növelheti a forgalmat, jóval nagyobb a hozzáadott értéke, mint egy autóparkolónak.
- A kerékpárbarát helyek listája futótűzként terjed a kerékpáros közösségen belül.
- A kerékpáros közösség nagyon kommunikatív, innovatív és társadalmilag aktív.
- A kerékpáros infrastruktúra kiépítése a befektetés nagyságához képest többszörösen megtérül.
- A kerékpáros infrastruktúra vonzza az innovatív, high-tech vállalkozásokat.
Magyarországon láttatok már példát a fentiekre? Írjátok meg, hogy megírhassuk! Címünk: szerk[kukac]tudatosvasarlo.hu
Eredeti cikk: Tudatos Vásárló