Felsőoktatási intézmények a nulla hulladék felé vezető úton
A főiskolákon és egyetemeken megvalósítható fenntarthatósági, azon belül hulladékmegelőzési programok kettős célt szolgálnak. Egyfelől segítik a hallgatók szemléletének fejlődését, ismeretet, gondolkodást és megközelítést adnak át, a bevezetett intézkedések pedig jó példaként szolgálhatnak egyéni döntéseikhez is. Másfelől a fenntarthatósági tevékenységek és üzemeltetési intézkedések segítenek elérni az egyetem és főiskola környezetvédelmi, fenntarthatósági célkitűzéseit, hosszú távon pedig a költségek csökkenésével járhatnak együtt.
Szinte már közhelynek számít, hogy az oktatási intézményeknek kiemelkedő szerepük van a fiatalok környezettudatos szemléletének kialakításában, a fenntartható társadalom eszméjének terjesztésében. Ez azonban nem merül ki abban, hogy a tanórákon milyen ismereteket adnak át az oktatók, hogy a képzés során esik-e szó a fogyasztóvédelmi jogokról, a reklám - fogyasztás -hulladék összefüggésekről, vagy az ökológiai lábnyomról.
Szerencsére számos egyszerű lehetőség kínálkozik arra, hogy a tanulók, hallgatók az intézmények falain belül gyakorlati ismereteket, kézzel fogható példákat is megtapasztalhassanak ebben a témában. A házifeladatok és beadandó dolgozatok elektronikus benyújtásának előírása például jelentős mértékben csökkentheti a papírfelhasználást, a zöld takarítószerek pedig nemcsak olcsók és környezetbarátak, de egészségkárosító hatásuk kisebb, így használatuk a takarítószemélyzetet érintő egészségügyi kockázatot is csökkenti. Az intézmény kertjében kiváló lehetőség nyílik a zöldhulladékok komposztálására, és a kollégiumokban sem ördöngősség megoldani a használt étolaj külön gyűjtését. A Humusz megbízásából az F6 Fenntarthatóságért Egyesület és a BME Egyetemi Zöld Kör a Vidékfejlesztési Minisztérium 2012. évi Zöld Forrás pályázatának támogatásával egy szép nagy csokorra való ötletet gyűjtött össze. Mit is tehet tehát egy felsőoktatási intézmény a hulladék megelőzéséért? Az ajánlásfüzet innen letölthető.
Akkor sincs azonban minden veszve, ha az intézmény üzemeltetői nem ennyire elkötelezettek a környezetvédelem iránt. Magunk a diákok is számos, alulról jövő kezdeményezéssel élhetnek a hulladék csökkentése érdekében. A jó tollú diákok zöld témájú cikkeit szívesen fogadják a hallgatói lapok, az egyetemi rendezvények büféjében az unalmas bolti pogácsát könnyű kiváltani idényzöldségekkel és gyümölcsökkel, házi lekvárral megkent teljes kiőrlésű kenyérrel, az intézményekben működő fénymásoló szalonok pedig általában nyitottak rá, hogy a rontott fénymásolatokkal keletkező "féloldalas" papírokat összegyűjtsék az órai jegyzeteléshez. Számos egyetemen, főiskolán működik már valamilyen zöld hallgatói közösség, zöld klub, akik mindig szívesen fogadják az új embereket, új kezdeményezéseket, segítenek az ötletek megvalósításában. A már kipróbált és bevált jó gyakorlatokból a Humusz szintén útmutatót állított össze.