Egyre több lelkesítő ötlet az élelmiszerpazarlás ellen
A világon termelt élelmiszer egyharmada, 1,3 milliárd tonna a szemétben végzi, miközben 870 millió ember éhezik a Földön. Nem csoda, hogy sok kezdeményezés indult e két mutató csökkentésének céljából. Magyarországon is több kisebb-nagyobb szervezet foglalkozik ezzel: például az Élelmiszerbank, a Food Not Bombs Budapest, vagy a Redinner alkalmazás a maguk módján mind hozzátesznek a problémák enyhítéséhez.
Újabb variációja ezeknek a kezdeményezéseknek a lejárt élelmiszereket forgalmazó élelmiszerbolt. Az első ezzel foglalkozó non-profit üzletet a Trader Joe’s élelmiszerlánc korábbi vezetője alapította Bostonban Daily Table néven 2015-ben. Minőségi termékeket árulnak olcsóbban, és a rászorulóknak államilag biztosított élelmiszerjegyeket is elfogadják. Svájcban szintén működik két ilyen bolt, de ott csak a szociális juttatásokra jogosultak vásárolhatnak. Dániában már két élelmiszerüzlet is üzemel Wefood néven, ahol 30-50%-kal olcsóbban lehet vásárolni az egyébként megsemmisítendő élelmiszert. Sőt néha más felajánlások is jönnek: egyszer például pelenkákat kaptak, amelyek azért nem kerülhettek a hagyományos boltok polcaira, mert a sarkuk gyűrött volt, máskor pedig limitált szériás szappantartók érkeztek hozzájuk. A Wefood működésének első 6 hónapjában 40 tonna élelmiszert mentett meg. Egyszerre építenek a környezettudatosan gondolkodó és az alacsony jövedelmű vásárlói rétegekre. Önkéntesek dolgoznak nekik, a bevételek pedig a működtető jótékonysági szervezethez, a Dan Church Aid-hez folynak be, ami humanitárius segélyezésre és fejlesztésekre költi azt a világ szegénységtől sújtott térségeiben.
A Wefood megnyitójára a dán hercegnő is ellátogatott.
Az augusztus végén Leeds közelében, Pudseyban nyílt boltot, amit csak raktár néven emlegetnek, szintén egy civil szervezet, a The Real Junk Food Project (A Valódi Szemét Kaja Projekt) hozta létre. Az élelmiszerpazarlás ellen küzdő csoport korábbi nagy vállalkozása egy „Fizess, ahogy kedved tartja” (Pay as you feel) kávézó létrehozása volt. A nevet szó szerint kell érteni: van, aki ablakot mos, más mosogat, villanyt szerel vagy söpör, de természetesen pénzbeli adományt is elfogadnak. Sajnos a különböző, csomagoláson feltüntetett dátumok miatt rengeteg élelmiszert dobnak ki üzletek és magánszemélyek egyaránt, ez pedig csak a fogyasztást fokozza, valós egészségügyi vonatkozása az esetek legnagyobb részében nincs. Ők ezekből a tökéletesen ehető, de lejárt élelmiszerekből szolgálnak fel fogásokat. A környezeti és egészségügyi ellenőrök is megvizsgálták őket, és meg voltak elégedve az ételek felhasználásával és tárolásával. Az adományok a legkülönbözőbb helyekről érkeznek. Egyszer egy világrekord-kísérlet jóvoltából 15 ezer darab muffint kaptak. 24 órán belül mind elfogyott, és így nem a kukák, hanem az emberek gyomrát töltötték meg. Máskor 6100 tábla csokoládét kaptak egy cégtől. Az első évben 23 tonna élelmiszert mentettek meg, és 10 ezer vendégük volt a kis kávézóban. Azóta 95 kávézó nyílt az Egyesült Királyságban „fizess, ahogy kedved tartja” a koncepció alapján, és a világban is elkezdett terjedni az elv.
Másik fontos projektjük a Fuel for School (Üzemanyag Az Iskolának), melynek keretében a lejárt, de egészséges élelmiszereket helyi iskolákba szállítják el. Így egyrészt az iskolásokat is tudatosságra nevelik az élelmiszerpazarlással kapcsolatban, másrészt pedig elérnek rászoruló családokhoz is. A program keretében 12 ezer gyereket etetnek meg évente. Az idei tanévben pedig 290 angol iskolában terveznek oktatást tartani arról, hogyan lehetne náluk is adaptálni a Fuel for School modellt. A gyerekek néha olyan bio gyümölcsökhöz jutnak így hozzá, amelyek létezéséről addig nem is hallottak. A tanárok beszámolója szerint a korábban éhgyomorral iskolába érkező gyerekek tanórai teljesítménye nőtt a program hatására.
Biogyümölcslétől roskadozó polcok a boltban
A bolt ötlete teljesen spontán módon abból indult, hogy nyáron hatalmas mennyiségű adomány halmozódott fel, és nem voltak képesek feldolgozni és elszállítani mielőtt megromlott volna. Ezért gyorsan megnyitották a boltot, ami azonnali siker lett. Bár a bolt augusztus 29. óta működik egy ipari raktárban, a kreatív név még kerestetik. Kitalálását a közönségre bízták: versenyt hirdettek, hogy ki adja neki a legtalálóbb nevet. A nyertes névnek a kiírás szerint magába kell foglalnia a ’befogadó’, ’osztozó’, ’pazarláscsökkentő’, ’rendszerellenes’, ’újrahasznosító’ és ’felhatalmazó’ (empowering) szemléletet. A boltban a Fuel for School projekt maradékait adják el, mivel az iskolás gyerekek ügye élvez elsőbbséget a szervezet számára. Hosszútávú tervük, hogy egyszer minden városban működjön iskolai program és egy bolt is, ehhez pedig önkénteseket várnak.
Az Independent megkérdezett egy háromgyerekes családanyát, Kristy-t aki épp a boltban vásárolt. Kristy betegsége miatt férje felmondott a munkahelyén, hogy gondozni tudja a kicsiket. Mivel egyik pillanatról a másikra szinte nullára csökkentek a bevételeik, a bolt életmentő volt számukra. Tésztát, gyümölcslevet, tésztaszószt, desszerteket, gyümölcsöt és rengeteg salátát vettek már a boltban. Kristy azt tervezi, hogy egy műhely keretében másoknak is megtanítja, hogyan kell lekvárt főzni a boltban vásárolt gyümölcsökből.
© Zöldbolt.hu 2016