Egy hónap autók nélkül
2013-ban a dél-koreai Suwon, egy közel egy millió lakosú nagyváros egy átlagos, de sűrűn lakott - 4300 lakosú - kerülete radikális kísérletbe kezdett: az ott lakók eldöntötték, hogy 1 hónapra kitiltják utcáikról az autókat. A kezdeményezést "Öko-mobilitás Fesztiválnak" nevezték el, legfőbb célja az volt, hogy segítsen a lakosoknak elképzelni és megtapasztalni, hogy milyen is lehetne az alacsony CO2 kibocsátású életmód.
A kísérlet előtt az utcák tele voltak autókkal, mindenki mindenhová autóval járt, gyakran a járdákat is autók foglalták el. Így a legtöbb ember azt gondolta, hogy az autómentes életmód nem fog működni. Emiatt a fesztivált hosszú - 2 éves - előkészítési folyamat előzte meg, hogy mindenkit meggyőzzenek, és minél jobban előkészítsék az autómentes hónapot.
Azért egy egész hónapot jelöltek ki, és nem csak egy napot vagy hétvégét, hogy az új életmóddal lehessen kísérletezni, több autómentes közlekedési formát kipróbálni, valamint, hogy az új viselkedési formák valamennyire rögzülhessenek, és a hónap eltelte után ne térhessen minden vissza egyszerűen a régi kerékvágásba.
Az autómentes hónap kezdetekor 1500 autót szállítottak el alternatív parkolókba, és a város 400 kerékpárt és elektromos robogót osztott ki átmenetileg a lakosoknak. Tanfolyamokat is indítottak azok számára, akik nem tudtak kerékpározni. A postát elektromos járművekkel kézbesítették, és 15 percenként közlekedő elektromos kisbuszok szállították az embereket autóikhoz.
Emellett az utcák és járdák megteltek emberekkel. A félelmekkel ellentétben a kerületben működő boltok, kávézók, éttermek forgalma nemhogy csökkent, hanem nőtt, némelyiküknek annyira, hogy extra munkaerőt kellett felvenniük, pl. egy kávézónak, ahová az autómentes hónap előtt kifejezetten taxisofőrök jártak, és amelynek tulajdonosa emiatt még ellenezte is a kísérletet. Természetesen javult a levegő minősége és radikálisan csökkent a zajszint is.
Az egy hónap alatt a lakosok saját bőrükön tapasztalhatták meg az öko-mobilitás előnyeit: a tisztább levegőjű utcákon nyugodtan sétálhattak, kerékpározhattak és játszhattak a gyerekek.
A fesztivál után tartottak egy közmeghallgatást a lakosság számára, ahol állandó változtatásokra vonatkozó ötleteket vitattak meg. Az egyik legnagyobb eredmény, hogy a sebességkorlátot a felére, 30 km/h-ra csökkentették, így a munkába járók nem használták többé a környéket egyéb útvonalak rövidítésére, és a forgalom jelentősen csökkent.
A lakosok eldöntötték azt is, hogy bizonyos utcákban megszűntetik a járdán és járda mellett való parkolást - így az emberek szívesebben gyalogoltak és kerékpároztak, amikor helyi dolgaikat intézték. Ezen kívül minden hónapban tartanak egy autómentes napot.
Tanulság, hogy fosszilis üzemanyaggal működő autók nélkül nem áll meg az élet, és az is, hogy autómentes hónapot is sikeresen meg lehet valósítani. Érdemes ilyen hosszú időszakot vállalni, mert a lakosok megélhetik és kipróbálhatják a fenntarthatóbb megoldásokat. Természetesen, lehetne még tovább fejleszteni a megoldást, például megnézni, hogy vajon az elektromos járművekhez az áramot miből állítják elő...
De vajon melyik magyar városban próbálnak majd ki autómentes hónapot először? - teszi fel a kérdést a Kislábnyom Hírlevél
További részletek a The City Fix és az Urban Ecology Network oldalakon.