Bolzano, a kerékpáros mintatelepülés
Bolzano 2010-ben a legélhetőbb város díját nyerte el Olaszországban. Köszönheti ezt többek között annak is, hogy sokan bicikliznek: a megtett utak kb. 30%-a kerékpárral történik.
Az első bolzanói kerékpárutat szinte véletlenül építették meg a 80-as évek elején: lezárták a folyóparti vasútvonalat, ami mentén könnyedén el lehetett érni a belvárost. A vasút helyén felszabadult szakaszon aztán autóút helyett kerékpár- és gyalogos út épült. Hosszas viták után voksolt a kerékpárút mellett az akkori városvezetés.
Az első bicikliút megnyitása után vált népszerűbbé a kerékpározás Bolzanóban, de 20 éven át nem történt semmi annak érdekében, hogy többen üljenek fel naponta a biciklijükre. 1999-ben döntött úgy az önkormányzat, hogy fejleszti a kerékpáros közlekedést, és felmérésekre alapozott, átgondolt kerékpáros stratégiát állítottak össze, melyet 2001 és 2005 között meg is valósítottak. Ennek hatására a város bármely területén a kerékpár lett a leggyorsabb közlekedési eszköz.
A város vezetése folyamatosan hangsúlyozza a kerékpározás előnyeit és táblákkal, térképekkel, az utak különböző színű felfestésével segíti a közlekedők tájékozódását, hogy a bolzanóiak teljes mértékben kihasználják a megépített kerékpáros úthálózatot. Az infrastruktúra-fejlesztések mellett pedig ugyanolyan jelentőségűek a marketing és promóciós tevékenységek: rendszeresen szerveznek információs napokat a belvárosban és kerületek közötti versenyeket.
Mindezen erőfeszítések hatására nőtt 2009-re 29%-ra a kerékpárral megtett utak aránya a 2001-es 17%-ról. A város jelenlegi legnagyobb közlekedészervezési problémája pedig az, hogy nincs elég kerékpártároló a belvárosban.
További érdekességeket olvashatunk Bolzano közlekedéséről az Eltis esettanulmányai között, magyar nyelven is.
Benjamin Auer, Ökoinstitut Alto Adige munkatársának írása alapján az összaállítást készíette Lohász Cili (Energiaklub)