Márc
27
2012
00:00
Márc
27
2012
00:00
Az olasz Greenpeace sikeres tonhalkampánya
A Mareblu olasz tonhalforgalmazó cég úgy döntött, hogy nem támogatja tovább a romboló halászati módszereket, és a fenntartható halászat felé mozdul el. A Mareblu megmutatta, hogy ha egy cég valóban tenni akar valamit óceánjaink megmentéséért, akkor képes is rá.
Az olasz tonhalforgalmazó cég, a Mareblu úgy döntött, hogy nem támogatja tovább a romboló halászati módszereket, és a fenntartható halászat felé mozdul el. A vállalat ígéretet tett rá, hogy 2016 után csak olyan forrásból származó tonhalat vásárol, amelyet bottal és horoggal zsákmányoltak. Ez egy óriási sikere az olasz Greenpeace „Tonno in trappola” elnevezésû kampányának, és egy jelentõs lépés az olasz tonhalipar elmozdítása felé. A Mareblu megmutatta, hogy ha egy cég valóban tenni akar valamit az óceánjaink megmentéséért, akkor képes is rá. Most, hogy már látjuk a példát, így a többi a nagyobb forgalmazónak és kereskedõnek is követnie kell õket.
A Greenpeace olaszországi szervezete 2010 óta kampányol azért, hogy megváltoztassa a tonhalipart. Az elsõ kampányuk a „la Classifica Rompiscatole” nevet viselte, melyben az országban kapható tonhalkonzerveket rangsorolták. A következõ kampányban az átláthatóság hiányára hívták fel a figyelmet, vagyis arra, hogy az ipar mennyi információt tüntet fel a tonhaldobozokon. A kampány a „Tonhal titkai: Mi van elrejtve a konzervdobozban?” nevet kapta. Ebben az idõben nem volt olyan márka Olaszországban, amely 100%-osan fenntartható forrásból származó tonhalat tartalmazott volna.
De most ez megváltozott. Mareblu a harmadik legnagyobb tonhalforgalmazó cég Olaszországban, a Thai Union Frozen vállalat (a világ legnagyobb tengeri termékeket forgalmazó vállalata) tulajdonában levõ MW márkacsoporthoz tartozik. Egy évig tartó gyõzködés után úgy döntött a Mareblu, hogy követve az MW csoport másik tagja példáját, a brit John West vállalatot, és ígéretet tesz arra, hogy a fenntarthatóság irányába mozdul el. Jelenleg a csoport francia tagjának, a Petit Navire döntésére is várunk.
Világviszonylatban a legtöbb tonhalat óriási méretû hálóval, úgynevezett erszényes kerítõhálóval zsákmányolják, amelyet halcsalogató eszközökkel szerelnek fel (FADs). Ezek az eszközök általában úszó bóják, amelyeket mûholdvevõ készülékkel látnak el. A tonhalak ösztönszerûen köré gyülekeznek, de a halcsalogató bóják más fajokat is odavonzzanak, legfõképpen cápákat, teknõsöket, és sajnos a hálóval õket is kimerítik. Átlagosan minden 9kg kifogott tonhal 1kg más egyéb faj kifogását eredményezi.
A halcsalogató eszközök betiltása egy fontos lépés az óceánok védelme és a túlhalászott tonhalállományok megvédése érdekében, és természetesen mindez egy fenntartható jövõt garantálna az ipar számára is.
A Mareblu aláírta azt is, hogy támogatni fogja a tengeri védett területeket, és a jövõben nem forgalmaz olyan tonhalat, amelyet a Csendes-óceán nemzetközi vizein zsákmányolnak. Olaszországban a sárgaúszójú tonhalat forgalmazzák a legnagyobb mennyiségben, ez a faj van azonban a legjobban kitéve a halcsalogató eszközök használatának, ezért a Mareblu úgy döntött, hogy helyettük nagyobb mennyiségben kezdi beszerezni a fenntarthatóan zsákmányolt csíkoshasú tonhalat. Emellett a nagyszemû tonhal árusítását is befejezik. Ez év végétõl a vállalat a konzerveken jelölni fogja a tartalmazó hal fajtáját, a fogás helyét és módszerét is.
Most a Mareblunak bizonyítania kell: a szavakat cselekedet kell, hogy kövesse. A cégnek évrõl évre növelnie kell a bizonyítottan fenntartható forrásból származó tonhalak arányát, hogy 2016-ra elérje a kitûzött célokat. Mareblu bottal és horoggal zsákmányolt csíkoshasú tonhal termékeknek már az idén a polcokon kell lennie.
A magyar Greenpeace blog oldalán megjelent hír forrása: //www.greenpeace.org/international/en/news/Blogs/makingwaves/greenpeace-tuna-campaign-nets-victory-in-ital/blog/39387/