Az élet autó nélkül?
Szeretnénk leszögezni, hogy semmiképp sem célunk, hogy megmondjuk a “tutit”. Célunk mindösszesen az, hogy inspirációt/ kapaszkodót adjunk egy kis közös gondolkodáshoz.
Lássuk hát, mi van akkor ha egy kicsit kitekintünk a dobozon kívülre, ahol a dobozt az az alapvetés adja, hogy a “minden háztartásban kell, hogy legyen legalább egy autó”.
1. Az autó kell a bevásárláshoz?
Klasszikus érv az autó mellett, hogy milyen jól jön a bevásárláshoz. Ez egykor igaz is lehetett, de mára az, hogy autóba ülünk és elfurikázunk egy hipermarketig, közel sem a bevásárlás legkényelmesebb módja. Budapesten az online bevásárlás aranykorát éljük (olyannyira, hogy már egyes csomagolásmentes boltokból is lehet házhoz rendelni, de a legnagyobb áruházak már egyre több vidéki nagyvárosban is vállalnak házhozszállítást.
Attól még, hogy nincs saját biciklid, nem kell lemondanod a biciklizésről. - fotó: unsplash
Hasonlóképp, országszerte egyre több helyi bevásárlóközösség látja el a fenntartható táplálkozás elkötelezett híveit, azok pedig akik szeretnek maguk piacra vagy épp csomagolásmentes boltba járni, választhatják a kerékpárt (ha nincs saját, hallottatok már a közteherbiciklikről?) egy hátizsákkal vagy a tömegközlekedést egy gurulós bevásárlótáskával amiből olyan szépek is elérhetőek már a piacon, hogy lassan megérnek arra, hogy végleg hátrahagyják a “banyatank” cimkét. A stílusos és praktikus Rolser bevásárlókocsikat a Zöldboltban is megtaláljátok.
2. Autóval időt lehet spórolni?
A legtöbb helyre gyorsabban eljutunk autóval mint tömegközlekedéssel. Kivéve ha dugóba kerülünk. És pl. Budapesten az elmúlt hónapokban sokan a “legelvetemültebb” autósok közül is tömegközlekedésre váltottak, miután egymást érték az útfelújítások.
Az egy másik kérdés, hogy valóban időt spórolunk-e, ha 30 perc alatt megtesszük az utat autóval ami tömegközlekedéssel 45, akár 60 perc lenne, ha közben ezt az időt a tömegközlekedésen akár olvasással, teendő-szervezéssel, az egyébként is minden nap sok időt elemésztő üzenetváltásokkal tölthetjük.
Vagy ha épp az frusztrál minket, hogy nincs időnk annyit mozogni mint szeretnénk, örömmel fogadhatjuk annak felismerését, hogy ha kerékpárra pattanunk, ezzel két legyet üthetünk egy csapásra.
Lehet, hogy az autózással valójában több értékes időt veszünk el magunktól mint amennyit nyerhetnénk autó nélkül?
3. Kisgyerekes családoknak mindenképp kell egy autó?
Azzal nem is szeretnénk vitába szállni, hogy a tömegközlekedés könnyen válhat a babakocsis anyukák rémálmává. Tényleg sokat számít, hogy épp hol lakunk, a közeli metrómegálló akadálymentesített-e, stb. A kérdés inkább az, hogy mennyi ideig van szükségünk valóban babakocsira? Míg egy egy év alatti babával a babakocsizás és az autózás egyaránt szörnyű élmény lehet, a hordozás (kendőben vagy egyéb alkalmatosságban) maga a szabadság. Sőt. Egy átlagos testsúlyú babánál és háton való hordozásra is nyitott anyukánál, ill. apukánál ez az egy év akár kettő is lehet, és a hordozóból egyenesen mehet is a gyerkőc a kismotorra vagy futóbiciklire, amit könnyen magunkkal vihetünk a BKV-n is. És a kerékpáros gyerekülésről még nem is beszéltünk.
Természetesen lehetnek kivételek és minden ember más, de azt jó ha tudod, hogy a gyerekvállalásnak nem kell, hogy előfeltétele legyen, hogy legyen autótok.
Izgalmas elgondolkodni rajta, hogy a “busz/vonat vs autó” kérdés elsősorban arról szól, hogy mennyire praktikusan tudunk pakolni. - fotó: unsplash
4. Hosszabb utazáshoz mindenképpen kell az autó?
Itt fontos kiemelni, hogy az autó messze nem a legkörnyezetszennyezőbb közlekedési eszköz ha hosszú távú utazásról van szó (gondoljunk a repülőre), de természetesen vannak sokkal kíméletesebb megoldások is, mint pl. a vonat, vagy a busz. Izgalmas elgondolkodni rajta, hogy a “busz/vonat vs autó” kérdés elsősorban arról szól, hogy mennyire praktikusan tudunk pakolni.
Ha már autó, akkor üdvözítően ötvözik az autó kényelmét és a közösségi utazás előnyeit a különböző autómegosztós lehetőségek. Ha bővebben is olvasnál a fenntarható utazásról, nézd meg a témában készült cikkünket.
5. Amikor rossz az idő, az autó a legjobb választás?
Amit itt érdemes mérlegelni: tényleg olyan gyakran előfordul, hogy a legnagyobb esőben kell útnak indulnunk, hogy ezért érdemes legyen fenntartani egy autót? Lehet, hogy pénztárcakímélőbb megoldás, ha ilyenkor mégis taxiba vagy közösségi autóba ülünk? Ha pedig nem az eső, hanem a hideg vagy a hó az az időjárási körülmény ami arra hív minket, hogy autóba üljünk: bár az autó melege kétségtelenül kényelmesebb, mint a buszmegállóba vezető séta, a hó- vagy jégkaparás a szélvédőről ez már kevésbé mondható el. Persze biztosan vannak olyan esetek amikor mégis a kapargatás felé dől a mérleg nyelve, a kérdés ismét az: tényleg olyan sokszor előfordul ez, hogy érdemes legyen ezért saját autót fenntartani?
Teherbiciklit Budapesten is bérelhetsz. - fotó: pixabay
6. De én figyelek a környezetre, mert környezetbarát autót veszek...
Az utóbbi években egyre több tanulmány látott napvilágot a különböző személygépjárművek (hagyományos, hibrid, plug-in hibrid vagy elektromos autók) környezeti hatásának elemzéséről, figyelembe véve a járművek teljes életciklusát, az akkumulátorokhoz felhasznált ásványok kinyerésének körülményeitől egészen a hulladékká váló akkumulátorok kezeléséig. Sokan kétségbe vonják a hibrid vagy elektromos autók valódi környezeti előnyét is. Az ezzel kapcsolatos tudásanyag olyannyira kiterjedt, hogy nem mernénk szakmailag megalapozott véleményre vállalkozni a témában, de annyi biztos, hogy jó ha tudjuk, hogy bármilyen üzemű autónk is legyen, annak környezeti terhelése mindenképpen nagyobb lesz, mintha a gyaloglást, a kerékpárt, elektromos rollert vagy a tömegközlekedést választanánk.
7. Az autó kényelmesebb és rugalmasabb
Ez tény. A kérdés, hogy mennyit ér a kényelem és a rugalmasság.
Figyelembe véve az autóhasználat okozta környezeti terhelést, jó ha tudatosítjuk, hogy még ha úgy is döntünk, hogy szükségünk van autóra, nem mindegy, hogy naponta többször is autóba ülünk vagy csak akkor amikor feltétlenül szükséges, ahogy az sem mindegy, hogy egyedül ülünk autóba, vagy lehetőséget keresünk arra, hogy másokkal is megosszuk járművünket. Zárógondolat: vannak helyek a világon, ahol az sem kultúraidegen, hogy barátok/családtagok közösen használnak egy autót. Ez is csak szokás kérdése...