Útmutató a tudatos vásárláshoz, gyermekük megfelelő fogadásához és gondozáshoz
Az Ingyenbaba arról szól, hogy mindazt, amiről feltételezzük, hogy okvetlenül meg kell vennünk a gyermek érkezésekor, egy közösségi, kulturális norma jegyében választjuk ki, nem pedig a gyermek valós érzelmi igényeinek megfelelően. Valójában minden újszülött bárhol is szülessen és növekedjen legfontosabb és azonnali szükséglete a testi kontaktus. Sokan tévesen úgy vélik, hogy ez az igény csak rossz szokás: amikor a babák mindig ölben, ringatva akarnak lenni, fel akarják hívni magukra a figyelmet, ravaszak és önzőek. Biztosak benne, hogy a gyermek igényei kielégítésének tárgyakon keresztül kell történnie, és ezek segíteni fogják a babát az önállóság elsajátításában és a felnőttektől való függetlenedésében.
Igazából, mint ahogy ezt a legújabb tudományos kutatások is megerősítik, amire egy babának szüksége van, azt nem lehet az üzletekben megvenni: azt a családtagokon keresztül kell megtapasztalnia.
Ez az immár második kiadásához (Olaszországban a szerk.) érkezett könyv egyszerre kínál gyakorlati ismereteket a gyermekgondozáshoz és kiindulópontokat, hogy eltöprengjenek a gyermekek érzelmi szükségletein és azon, hogy kulturális hovatartozástól és a szülők lakóhelyétől függetlenül mennyire fontos a testi kontaktuson alapuló nevelés. Nemzeti hovatartozástól független és előítéletektől mentes könyv ez, mely arról szól, mi az, ami gyermekeink egészséges pszichés és érzelmi fejlődéséhez valóban elengedhetetlen. Nem a bevásárlást segítő kalauzról van szó, és nem is csak arra szolgál, hogy takarékoskodni tudjanak. Annál sokkal többet nyújt: segít a szülőknek abban, hogy jobban higgyenek magukban, hogy bizalommal forduljanak gyermekeik igényei felé, és megtalálják magukban a szükséges erőforrásokat, hogy elegendő szeretettel és megbecsüléssel tudják felnevelni a gyerekeiket.
Míg a gyermekgondozási cikkeket forgalmazó, virágzó iparág örömmel fogadja a babákra költött összegek folyamatos emelkedését, családok szorongva gondolnak a várható kiadásokra. Talán olyanok is vannak, akik elrettenve a látszólagos anyagi terhektől, lemondanak a gyermekvállalásról. Ki lenne képes megvonni a gyermekeitől bármit is, ami „nélkülözhetetlen”?
Csak semmi pánik! A kelengyelisták egyre hosszabbak, az üzletek egyre jobban ellátottak, a gyártók folyamatosan szállítják tévé- és sajtóreklámokban szereplő árucikkeiket. A jövendő szülők állandó célpontjai ezen üzeneteknek, melyek szerint a hirdetett termék nemcsak szükséges, hanem egyenesen nélkülözhetetlen a gyermek számára. Ily módon, kihasználva az apukák és anyukák – különösen az első várandósság idején jellemző – tapasztalatlanságát, folytatódik az elanyagiasodott fogyasztói kultúra terjedése, ami egyben a testi kontaktus csökkenésével is jár a gyermekgondozásban.
Hiszen mindig kerül egy megfelelő kellék, melyet kellőképpen tanulmányozott az egyre fejlettebb (és egyre drágább) kutatóközpontok egyike, és mely a szülőt hivatott helyettesíteni éjjel, nappal, autóban, a kertben vagy a strandon… Készen állnak az új generációs babakocsik, kiságyak és társaik. Színesek, márkásak, izgalmasak, és a reklámokban a baba mindig boldogan hagyjaott a felnőttek karjait, hogy kényelmesen elhelyezkedjen azokban.
Kár, hogy mindennek semmi köze a gyermekek valós szükségleteihez, és komoly ellentmondáshoz vezet a szülők elvárásai és a valóság között.